Posted on

چگونه برای کسب و کار خود هدفگذاری کنیم

انسانهای موفق دارای هدف هستند و دقیقا میدانند که چه میخواهند. در حد توان برای رسیدن به آن تلاش میکنند. وقتی شما هدف داشته باشید ، ذهن شما در همان مسیر به کار می افتد،انرژی قدرتمندی را آزاد میکند و ایده های مختلفی در راستای هدف شما شکل خواهد گرفت.و برعکس آن اگر هدف نداشته باشید، زندگی کردن شما مانند شنا در دریای نا آرام میماند.

انسانهای موفق دارای هدف هستند و دقیقا میدانند که چه میخواهند و در حد توان برای رسیدن به آن تلاش میکنند . وقتی شما هدف داشته باشید ، ذهن شما در همان مسیر به کار می افتد و انرژی قدرتمندی را آزاد میکند و ایده های مختلفی در راستای هدف شما شکل خواهد گرفت . ولی برعکس آن اگر هدف نداشته باشید زندگی کردن شما مانند شنا در دریای نا آرام میماند که به این سو و آنسو پرتاب میشوید .

تصمیم بگیرید و به سمت هدف خود و یک کسب و کار موفق حرکت کنید . هر قدم که برمیدارید هدف شما هم یک قدم به سمت شما حرکت خواهد کرد .

علت هدفگذاری نکردن

۱- اولین علت میتوانید این باشد که بعضی از انسانها فکر میکنند هدفگذاری در زندگی مهم نیست .

۲- راه هدف گذاری را نمیدانند . یعنی نمیدانند از کجا و چگونه بایستی شروع کنند .

۳- فکر میکنند هدف دارند . برخی از مردم فکر میکنند در زندگی هدف دارند . مثلا هدف آنها پولدار شدن است اما نمیدانند صرف اینکه انسان بخواهد  پولدار شود هدف نیست و خیال و رویاست که همه انسانها آن را دارند . هدف با رویا و آرزو تفاوت دارد . هدف روشن ، مکتوب و خاص است و میتوان آن را به سادگی برای دیگران توضیح داد .

۴- بعضی نیز میترسند در میان راه شکست بخورند و این ترس از شکست آنها را در هدف گذاری و رسیدن به هدف باز میدارد .

چگونه هدف خود را پیدا کنیم

چیزهایی که دوست دارید انجام دهید و از انجام آن لذت میبرید برای شروع یک کسب و کار لیست کرده و در کنار یکدیگر بچینید . با درست کردن یک لیست از علاقمندی های خود به تصویر روشنی از همه چیزهایی که دوست دارید انجام دهید میرسید . وقتی که این لیست کامل شد به آن نگاه کنید و ببینید چطور میتوان این تکه ها را کنار هم قرار داد . کلید موفقیت شما در شفافیت و صداقت است و اینکه به قوه تخیل خود اجازه خیال پردازی بدهید .

کارهایی که انجام آن برای شما آسان است را مشخص کنید . از کنار آن به سادگی عبور نکنید چرا که مطمئن باشید اگر انجام آن برای شما ساده است دلیل آن نمیشود که برای همه به همان آسانی یا اصلا قابل اجرا برای آنها باشد .

اگر هنوز هم فکر میکنید در پیدا کردن هدف برای شروع یک کسب و کار مشکل دارید از دیگران کمک بخواهید . قطعا شما جزء بدترین منتقدان خود هستید و متاسفانه نمیتوانید جنبه های مثبت خود را ببینید پس از شخص ثالثی کمک بگیرید . دوستان ، اعضاء خانواده از منظری شما را میبینند که خود شما نمیتوانید آن را ببینید . از آنها سوال کنید و ببینید در مورد شما چه نظری دارند و فکر میکنند چه مورد خاصی در شما هست که میتواند شما را متمایزتر از دیگران کند . قطعا موردی وجود خواهد داشت .

هدفگذاری درست

همیشه این سه سوال مهم را از خود بپرسید

۱- در حال حاضر کجا هستم.

۲- میخواهم چه کسب و کاری را راه اندازی کنم و به چه هدفی برسم.

۳-برای رسیدن به این هدف و رونق این کسب و کار چه کارهایی باید بکنم.

نکات کلیدی و پایانی

۱- هدف باید واضح و مشخص ، واقع بینانه ، مکتوب ، قابل اجرا و مدون باشد .

۲-حتما هدف را بر روی یک کاغذ بنویسید . این نکته بسیار مهم است و راز عجیبی در آن وجود دارد .هدفی که نتوان نوشت صرفا یک آرزوست.

مارک مک کورماک در کتاب آنچه در دانشکده بازرگانی هاروارد به شما نمی آموزند به یک بررسی درباره مطالعه ای که در سالهای ۱۹۷۹ و ۱۹۸۹ روی داشنجویان دانشگاه هاروارد صورت گرفته اشاره دارد .

در سال ۱۹۷۹ ، از فارغ التحصیلان فوق لیسانس دانشکده مدیریت بازرگانی هاروارد سؤال شد که آیا برای آینده خود هدفهای مشخص و مکتوب دارید ؟

معلوم شد که تنها ۳ درصد آنها هدف های مشخص و مکتوب داشتند . سیزده درصد هدف داشتند اما مکتوب نبود . به عبارت دیگر ، ۸۴ درصد آنها هیچ هدفی نداشتند  به جز آنکه از دانشگاه بیرون بیایند و تعطیلات تابستانی را به خوبی و خوشی بگذرانند . ده سال بعد ، در سال ۱۹۸۹ ، پژوهشگران بار دیگر با اعضای آن کلاس مصاحبه کردند . معلوم شد که آن ۱۳ درصد که هدف غیر مکتوب داشتند ، دو برابر آن ۸۴ درصد بی هدف کسب درآمد می کردند . اما جالب تر از همه ، مشخص شد که آن ۳ درصدی که هدفهای مکتوب داشتند ، ده برابر ۹۷ درصد دیگر درآمد کسب می کردند . تنها تفاوت این اشخاص این بود که به هنگام ترک دانشگاه هدف مشخص و مکتوب داشتند.

۳-موعد مقرری را برای رسیدن به هدف در نظر بگیرید . ضمیر ناخودآگاه شما موعد مقرر را دوست دارد . بایستی زمان شروع و پایان دستیابی به هدف داشته باشید . معمولا سه بازه کوتاه مدت ( تا ۶ ماه )  میان مدت ( بین ۶ ماه تا ۲ سال ) و بلند مدت ( بین ۲ تا ۵ سال ) برای یک هدفگذاری مناسب است اما این یک قانون نیست.

۴- تمامی موانعی که برای رسیدن به هدف پیش رو دارید را بنویسید . بنویسید چه چیز بدی ممکن است رخ دهد و یا چه چیزی بین شما و هدف تان برای رسیدن به موفقیت وجود دارد و راهها برطرف کردن آن کدامند و چه چیزهایی ممکن است شما را در این راه به عقب بکشد . وقتی تمامی این موارد را داشته باشید آمادگی مقابله با آنها را به دست خواهید آورد .

۵- همکاری با افراد کاردان را در نظر داشته باشید . کسب اهداف بزرگ مستلزم همکاری با افراد است . لیست افرادی که برای رسیدن به هدف به همکاری آنان احتیاج دارید چه مالی و چه فنی تهیه کنید . به یاد داشته باشید انسانهای موفق مشاوران موفق داشته اند .

بعد از هدف گذاری برای رسیدن به آن بایستی برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی وسیله ای برای رسیدن به هدف است .