Posted on

بازار هدف: شناخت بازار کسب وکار و بازاریابی هدفمند

هدف

target market یا بازار هدف:

مشتریان بالقوه ای هستند که با بیشترین احتمال کالای شما را خریداری می کنند. این مشتریان موجب سود و زیان شما در کسب و کارتان شده و ضامن بقای شما در تجارت هستند.بازار ثانویه مشتریانی هستند که به اندازه گروه اصلی اهمیت ندارند و ممکن است از برند شما انتظار متفاوتی داشته باشند.

مشتریانمان مارا انتخاب میکنند؟ یا ما آنها را انتخاب میکنیم؟

برای درک هدفمند مشتری باید خودتان را مشتری کسب و کارتان قرار دهید،مشتریانی از سطوح اجتماعی مختلف با افکار متفاوت!

فرض کنید یک فرد با درآمد ماهیانه پایین و ساکن منطقه متوسط شهر هستید،برای خرید یک تلفن همراه معمولی که بهترین امکانات با حداقل هزینه را دارد به کدام فروشگاه مراجعه میکنید؟به فروشگاهی میروید که اجاره و ارزش ملک پایینی داشته باشد؟ویترینی نه چندان شیک و تلفن های هوشمند فراوانی که خیلی هم گران نباشند!

اینبار فرض کنید یک فرد با درآمد ماهیانه متوسط و ساکن منتطقه ی خوبی از شهر هستید که برای خرید گوشی اقدام کرده اید، اینبار کدام فروشگاه ها را انتخاب میکنید؟

بازهم فروشگاهی که در مناطق متوسط شهر باشد که تعدادی تلفن همراه گران با شرایط ویژه هم داشته باشد! عاملی که باعث شده شما از سطح مالی ضعیف نباشید دارد به شما نیرو میدهد تا به سطح درآمد بالاتر برسید،اما اگر قرار باشد محصول گرانی را از فروشگاهی که قیمت بالاتری هم دارد بخرید دیگر نمیتوانید ساکن منطقه خوبی از شهر باشید و به درآمد ماهیانه بالاتر برسید، اما کسی که جزو این گروه است نیاز به انگیزه دارد و آن خرید تلفن همراه نسبتاً گران که نشان دهنده سطح مالی او باشد است،من اگر جزو افراد این گروه باشم ممکن است حتی خرید کالای لوکس ولی اقساطی و یا تلفن همراه هوشمند دست دوم را انتخاب کنم!

اما شما جزو افرادی با درآمد ماهیانه بالا و ساکن بهترین مناطق شهر هستید، تلفن هوشمند جدیدی به بازار آمده و شما از تلفن همراهی که ماه قبل خریداری کرده اید خسته شده اید! کدام فروشگاه را انتخاب کنیم؟ آخرین محصول یک برند معتبر و گران قیمت تلفن همراه چطور است؟ البته این محصول را باید در فروشگاهی پیدا کرد که چند رنگ آن را بهمراه لوازم جانبی مناسب داشته باشد،تا در وقتتان صرفه جویی کرده باشید ،مقایسه ای که نمیتوانید بصورت آنلاین انجام دهید را تجربه کنید و همچنین جزو باشگاه مشتریان یک فروشگاه معتبر و متعهد قرار بگیرید،

اگر وقت مطالعه ی این مطلب را ندارید پس احتمالا جزو معدود افراد جامعه با سطح درآمد مشخصی که مخصوص شماست هستید! پس خرید یک تلفن همراه Nardin Chairman طلایی را بصورت اینترنتی انجام میدهید و یا به پرسنلی که مسئولیت خرید را بعهده دارند میسپارید.

حال به خودتان بفروشید!

اینبار شما کدام قشر مشتری را می پسندید؟

البته ممکن است مشتریانی که مایلید داشته باشید با مشتری که توانایی داشتنش را دارید متفاوت باشد!

حال با شناختن بازار هدفتان میتوانید پاسخگوی همه اقشار جامعه با هر درآمدی باشید یا حداقل برای رسیدن به این مهم گام بردارید،برآورد هزینه کنید،تامین بودجه کنید.

و حتی لوگو و سبک تبلیغات مناسبی انتخاب کنید که حجم و قدرت مجموعه ی قدرتمند شما را نشان دهد.

و قطعاً اگر بتوانیم تم و رنگ های منحصر به فردی برای ست لوازم اداری و فروشگاهی ،نما و دکوراسیون فروشگاه،پوشاک پرسنل و تبلیغات آنلاینمان اجرا میکنیم،یا برای اجرا در آینده میگذاریم،

تغییر لوگو مشتریان شما را بشدت کاهش میدهد.پس باید با در نظر گرفتن افق پیشرفت مجموعه،بهترین انتخاب که نشان دهنده نوع کسب و کار ،وسعت و سطح مجموعه است برای یکبار لوگوی مناسبی انتخاب کنید

حال به بازار پیش روی خود نگاه کنید و از آن سوالات خود را بپرسید!افق شغلی خود را برنامه ریزی کنید و آن را بسازید.

شما هم انتخاب کردید و هم انتخاب شدید. 

 

منبع: خودتان